Hvordan sikre en god sittestilling

Det finnes mange «sannheter» om hva som er den beste sittestillingen.
Er det å være rett i ryggen, ha litt over 90 grader i kneet, stor sittepute med god lårstøtte, god støtte i korsryggen og hodestøtte på kontorstolen?
Har du en jobb hvor du sitter mye foran pc er du svært utsatt for ryggproblemer på grunn av for lite aktivitet.

Her er våre 3 tips for å sikre en best mulig sittestilling:

  1. IKKE ha en god kontorstol.
    Mange anbefaler en god kontorstol. Justerbar på alle mulige måter, støtte i korsryggen, hodestøtte og mulighet for å lene seg tilbake.
    Superbehagelig.
    Og den sikreste måten å forbli stillesittende på. Skal du virkelig legge til rette for variasjon og aktiv sitting bør du ha en stol/krakk-løsning uten ryggstøtte. Da tvinges du til å aktivere kjernemuskulaturen og blir ikke sittende for lenge i ro.
  2. IKKE ha en hev-senkpult
    Men ha en fast montert i ståstilling med mulighet for en barkrakk/stolløsning som kan gi litt støtte når du trenger avlastning. Da sikrer du at du ikke blir for stillesittende foran pc’en.
  3. IKKE stå på flatt gulv
    Flatt gulv er, vel flatt.
    Og gir ingen utfordring for bena. Det blir rett og slett alt for statisk belastning på ledd og muskler, noe kroppen vår er dårlig tilpasset.
    Vårt Svai bevegelsesbrett gir det akkurat den bevegelsen du trenger for å stå aktivt slik at du kan stå lenger uten å bli sliten.